Saturday, March 6, 2010

KeRaNa TaKdiR -03-

Sekuntum ros putih itu diletakkan dalam gelas kaca yang terletak di sisi katilnya. Dicium bau harum ros itu dalam-dalam. Lantas diambilnya sebuah diari berwarna putih gading dalam laci meja sisi. Dibuka halaman terakhir yang ditulis beberapa hari lalu. Dibaca sepintas lalu, dan ditulis bait-bait baru di muka surat seterusnya.

Terduduk aku disudut kamar yang berdebu
Berselimut hangat dengan karma yang menyeksa
Tak kuasa berpaling tuk menghindar
Derita terus mendera, menempa, menindih dari segala arah
Tak ingin kusesali
Namun wajar sakit ini meminta sedikit air mata
Hingga hampir kering jelaga rasa pelipur jiwa
Ragaku teguh namun tidak jiwaku
Namamu kuucap,tapi sakit yang kurasa
Dari pecah rongga bibir berdarah
Kenapa kau benci aku,
berucap pun ku hanya bisa tuk bertanya
Semua bicara tentangmu aku simpan rapi
Dalam sepi jiwaku
Dalam hangat tangisku…

Qalish Widylea Zafrul Effendi
3 Februari 2007,11 25 pm.

Qalish Widylea mengeluh. Mengelap titis-titis air mata yang berguguran jatuh. Dia kalah lagi. Kalah dengan rasanya yang satu itu. Dia menapak ke keluar. Menuju ke bilik salah seorang kakaknya, Qamelia Balqis. Bunyi bising-bising orang menjerit membuatkan dia terpanggil untuk ke bilik kakaknya itu.
“Kak Qamy..” panggil Qalish Widylea sambil membuka pintu. Serentak itu, kepalanya dicium sebiji pasu kecil yang melayang dibaling Qamelia Balqis.
“Aduh…” jerit Qalish Widylea. Dia kemudiannya berteriak memanggil Mak Esah yang berada di tingkat bawah. Entah dengar atau tidak orang tua itu. Dalam pada itu, dia segera menangkap tangan Qamelia Balqis dari terus membaling barang-barang yang ada di situ.
“Aku benci kau!!! Aku benci!! Keluar!!Keluar!!” jerit Qamelia Balqis.
‘Penyakitnya datang lagi..’ terkilas kenyataan itu dalam hatinya.
Lantas dipeluk erat Qamelia Balqis yang sedang meracau itu. Meronta-ronta Qamelia Balqis apabila tubuhnya dikunci begitu. Mak Esah datang terkocoh-kocoh bila dia seakan-akan terdengar suara Qalish Widylea menjerit memanggilnya tadi. Qamelia Balqis masih terjerit-jerit. Qalish Widylea pula masih menenangkan kakaknya.
“ Kak Qamy.. Please..It’s me.. it’s me, Leya..” Qalish Widylea terus memujuk Qamelia Balqis yang masih meronta-ronta. Beberapa ketika kemudian barulah Qamelia Balqis berhenti meronta. Teresak-esak Qalish Widylea menangis bila teringat peristiwa hitam yang berlaku beberapa tahun dahulu, yang menyebabkan Qamelia Balqis jadi begini. Qamelia Balqis mencapai tangan Qalish Widylea dan dicium bertalu-talu.
“Sayang Leya…Kak Qamy sayang Leya.. Jangan tinggalkan Kak Qamy ye??” Tangan halus Qamelia Balqis mencapai sikat berus berwana hitam dengan ukiran bunga di tangkainya. Sikat itu sangat cantik. Terpesona Qalish Widylea saat pertama kali melihat sikat itu. Qamelia Balqis menyisir rambut pendek Qalish Widylea yang hitam berkilat itu perlahan-lahan.
“Rambut Leya cantik.. Macam Barbie doll..”
“Kak Qamy, esok kita ke hospital ye?” ajak Qalish Widylea.
“Tak nak!! Aku tak nak! Tak nak!!!!” Qamelia Balqis tiba-tiba mengamuk dan mencampak apa sahaja yang ada di sisinya bila mendengar Qalish Widylea mengajaknya ke hospital.
“Kak Qamy, please. For me? Kak Qamy tak sayang Leya ye?” Qalish Widylea memujuk lagi.
Akhirnya setelah beberapa lama dia memujuk, Qamelia Balqis bersetuju setelah disogokkan untuk dibawa ke taman permainan. Sejak peristiwa itu Qamelia Balqis lebih berperangai keanak-anakan. Dia ingin dibelai dan dimanja bagaikan kanak-kanak kecil. Sebelum tidurnya, hendaklah dinyanyikan lagu atau dibacakan cerita-cerita pendek. Peristiwa hitam itu benar-benar mengubah Qamelia Balqis.
*************************************************************************************
Hospital pakar yang terletak di tengah kota itu tak pernah lengang dengan pesakit. Bau ubat begitu kuat menusuk hidung. Qalish Widylea memimpin Qamelia Balqis ke bilik rawatan. Dia terlewat setengah jam dari waktu yang ditetapkan. Ini semua gara-gara Qamelia Balqis yang mengamuk pagi tadi. Wajahnya sendiri luka-luka, cedera terkena penangan Qamelia Balqis.
 Pintu bilik rawatan diketuk perlahan. Melangkah masuk apabila diarahkan. Qamelia Balqis mula resah. Sedikit meronta-ronta. Qalish Widylea cuba memujuk selembut mungkin. Diulang janjinya. Qamelia Balqis dan Qalish Widylea dijemput duduk oleh Dr. Amran, pakar psikiatri yang merawat Qamelia Balqis sejak sekian lama. Qamelia Balqis tersenyum apabila dihulurkan lollipop yang berwarna-warni.
            “How are you today, dear?” Tanya Dr. Amran lembut sambil tersenyum manis bertanya kepada Qamelia Balqis. Qamelia Balqis cuma tersenyum dan mengangguk-anggukkan kepalanya.
 “Macam mana keadaan dia dua tiga hari ni?” Tanya Dr. Amran kepada Qalish Widylea. Inginkan kepastian dari gadis itu pula.
 “Masih tak menentu, doktor. Kadang-kadang meracau, mengamuk tak tentu pasal. Ni dahi saya luka masa dia baling pasu bunga hiasan kat rumah tu.”
Dr. Amran mengangguk. Kemudian dipanggil Qamelia Balqis ke satu sudut. Dia bercakap-cakap dengan wanita itu. Qalish Widylea hanya memerhati dari jauh. Kepalanya sendiri berdenyut-denyut. Tiba-tiba sakit kepalanya datang menyerang. Mungkin disebabkan oleh penangan pasu bunga yang dibaling kakaknya tadi.

No comments:

Post a Comment

Please Leave Your Comment..Thank You..:)