Friday, March 5, 2010

KeRaNa TaKdiR -02-

“ Ish, menyampahnya aku!!! Meluat!” bentak Qalish Widylea sambil menghempas buku yang dipegangnya. Tersentak pelajar lain yang ada di dalam kelas 5 Ixora itu. Nazhatul Balqish datang menghampirinya.
“Kenapa, Que?” tanya gadis itu perlahan. Dalam keadaan takut-takut, dia bertanya. Angin Qalish Widylea tak mampu ditebak.
“ Tak habis-habis nak kacau aku! Aku tak kacau diorang pun. Tak reti buat kerja sendiri ke?” Anginnya masih belum surut. Berombak dadanya menahan marah yang memuncak.
“Apa kau pandang-pandang? Tak reti nak buat hal sendiri? Menyibuk!!” marah Qalish Widylea lagi kepada rakan sekelasnya. Menikus masing-masing sambil cepat-cepat membuat kerja masing-masing. Tak mahu ditengking lagi dengan ‘singa betina’ itu.
“Que..” Panggil Nazhatul Balqish sekali lagi. Qalish Widylea menghela nafasnya kasar. Meninggalkan Nazhatul Balqish terpinga-pinga.
Qalish Widylea membasuh muka. Berharap agar air yang sejuk itu turut sama menyejukkan hatinya yang menggelegak panas. Menarik nafasnya dalam-dalam bagi menenangkan jiwanya yang bergelora. Tak semena-mena, Qalish Widylea menghentak tangannya ke birai singki. Namun sakit yang terasa tak setanding dengan sakit yang dirasakannya dalam hati saat ini.
Kaki yang melangkah terhenti bila jalannya dihalang oleh sekumpulan pelajar lelaki.
“ Phewiit….” Siul salah seorang dari mereka.
Qalish Widylea buat tak tahu. Ingin diteruskan langkah yang terhenti, namun masih dihalang. Dia ke kiri, mereka ke kiri. Dia ke kanan, mereka ke kanan.
‘ Aku terjun bangunan ni karang’ geram benar hatinya bila langkahnya dihalang begitu. Dah lah tadi spesies-spesies ni jugak yang mengacau. Memang nak cari nahas ni. Namun dia masih boleh bersabar. Ditahan dirinya agar tak menghayun tangannya.
“ Dah tak ada kerja lain nak buat ke?” tengking Qalish Widylea.
“Uish, garangnya.. nak tercabut jantung aku ni hah..” kata seorang pelajar lelaki yang bernama Danish Imran diiringi tawa yang galak oleh rakan-rakannya.
“Takut giler…” sambung seorang lagi. Makin galak tawa yang berderai itu.
Qalish Widylea tak mampu lagi bersabar. Nyata, dia orangnya yang panas baran. Lantas penumbuk sulungnya hinggap di wajah kacak Danish Imran. Terkedu jejaka tersebut seketika. Yang lain, terus bertempiaran lari. Langsung tidak disangka yang gadis itu berani menghayun penumbuknya.
‘Puas hati aku.’ Bisik Qalish Widylea dalam hatinya sendiri. Melangkah terus meninggalkan Danish Imran yang terlongo. Terkejut benar agaknya lelaki itu.
‘Tak padan langsung dengan status budak baru, ada hati nak kacau aku. Memang dia tak kenal lagi aku ni sape agaknya.’ Bisik hati Qalish Widylea.
Qalish Widylea menapak semula ke kelasnya, memandangkan mata pelajaran Matematik Tambahan hampir bermula. Tanpa sedar, setiap langkahnya diperhati tajam oleh Danish Imran. Bagaikan mata helang yang sedang memerhatikan mangsanya.


No comments:

Post a Comment

Please Leave Your Comment..Thank You..:)