Friday, March 5, 2010

KeRaNa TaKdiR -01-

Langkahnya keras sekali. Tiada tanda-tanda kewanitaan langsung. Meski usianya sudahpun 17 tahun, ciri-ciri wanita tiada dalam dirinya. Terperosok jauh ke dalam sanubari yang terluka. Kalau bukan kerana dadanya yang sedikit menonjol itu, mungkin tiada siapa yang menyangka,gadis rupanya pemilik tubuh itu. Rambutnya dipotong pendek persis lelaki. Pakaiannya serba longgar, dan lebih mirip kelelakian. T- Shirt,kemeja dan jeans yang memenuhi almari pakaiannya. Pakaian perempuan yang ada hanyalah beberapa pasang baju kurung. Qalish Widylea.. nama yang cantik bagi sesiapa yang mendengar. Mesti terbayang gadis yang lemah lembut, sopan, cantik mata memandang. Namun jika berjumpa dengan pemiliknya, pasti ramai yang geleng kepala.
            Qalish Widylea berlari menuruni anak tangga. Nyaris tersungkur dek langkah yang laju itu. Mak Esah yang memandang hanya geleng kepala. Hampir 25 tahun tugasnya di rumah itu sudah membuatkan dia masak benar dengan perangai anak perempuan kepada Datuk Zafrul Effendi dan Datin Marlia.
 Dia dapat mengagak arah tuju anak majikannya itu bila melihat cara dia berpakaian. Dengan sweater berwarna kelabu, dan tracksuit, pasti gadis itu akan ke taman dan berjoging seperti selalu. Qalish Widylea gadis yang pandai menguruskan diri. Dia tidak banyak kerenah. Meskipunya adik beradik yang lain, Qalish Widylea lebih gemar menyepikan diri. Duduk berjam-jam lamanya dalam kamar beradunya. Rumah banglo itu terlalu besar buat Qalish Widylea. Yang tinggal di situ cuma Qalish Widylea, kakaknya, Qamelia Balqis,dan dia serta suaminya sebagai pembantu di rumah itu. Dulu khidmatnya sebagai orang gaji, tapi kini tidak lagi. Kerana kasihankan anak gadis itu yang merayu, dia terus duduk di rumah itu. Tak mengharapkan bayaran, kerana anak-anaknya lebih dari mampu untuk menyara hidup mereka suami isteri.
Qalish Widylea sudah banyak berubah. Sekurang-kurangnya, dulu kecoh juga mulutnya bercerita. Dia membawa hati selepas bertengkar dengan papanya. Dia cuba menegur sikap papanya yang telah melewati batas perlakuan sebagai seorang muslim. Kelakuan Datuk Zafrul Effendi yang selalu mabuk setiap kali menjejakkan kaki ke rumah menimbulkan rasa tanggungjawab dalam hati gadis itu untuk menegur. Perlakuan tidak senonoh papa mereka dengan perempuan cantik yang sering diusung ke rumah amat menjelakkan. Wanita yang dibawa pulang juga silih berganti. Namun, yang paling lama berdampingan dengan papa mereka ialah Alynn. Dengan tahi lalat di pinggir bibirnya menambahkan seri wajah yang dimilikinya. Alynn menggunakan aset kecantikan yang dimilikinya untuk menakluk hati Datuk Zafrul Effendi..Alynn, seorang model yang semakin memuncak naik popularitinya. Pertengkaran antara Datuk Zafrul Effendi dengan Qalish Widylea membuatkan gadis itu bertambah terluka,menambahkan nanah yang sebati dalam hatinya. Apatah lagi, dia sering dijadikan kambing hitam dalam keluarga itu. Dia dipersalahkan atas semua kejadian yang menimpa keluarga mereka. Kekecewaannya jadi parah. Dia yang rapat dengan Qalish Widylea terasa kehilangan.Gadis itu menjadi pendiam, dan rahsia hati gadis itu tiada siapa yang tahu.
Lamunan Mak Esah berkecai menjadi cebisan-cebisan kecil apabila bahunya disentuh Qalish Widylea. “ Termenung apa tu,bu? Jauh sangat nampaknya. Macam dah ke negara Jepun..” Qalish Widylea bertanya.Tanpa menunggu jawapan dari Mak Esah, Qalish Widylea pantas duduk di meja makan enam kerusi itu. Mengambil sekeping roti bakar dan mengunyahnya perlahan. Meski gadis itu cuba mengukir secalit senyuman, namun hambarnya tetap dapat ditebak. Semalam, Qayyum Iskandar datang lagi. Menambahkan carik luka di hati gadis itu. Tiada lain, pulangnya hanya untuk meminta duit.
‘Terkena badi Datuk Zafrul agaknya,perempuan tak pernah lekang dari sisinya.’ Hati tua Mak Esah berbisik.
“ Ibu..” panggil Qalish Widylea perlahan menyentakkan Mak Esah dari lamunannya.
Mak Esah duduk di samping gadis itu di meja makan.
“Kenapa Leya? Ada masalah ke?” tanya Mak Esah prihatin. Matanya dapat menangkap keluhan yang lahir dari bibir anak gadis itu.
“Leya tak cukup duit nak bayar gaji ibu dengan ayah bulan ni. Leya minta maaf.. Cuma banyak ni yang ada. Duit yang sepatutnya Leya bagi pada ibu, Abang Is dah ambil separuh..” Katanya sambil menghulurkan dua sampul berwarna coklat.
“Leya janji, bila ada duit nanti Leya akan bayar yang selebihnya..” Keluhnya sekali lagi. Mak Esah tersentak.
“Leya.. Ibu dah anggap Leya macam anak ibu sendiri. Ibu tak kisah pasal duit ni. Ayah pun sama. Ibu pasti.. lagipun Haeqal ada bagi ibu duit.. Leya tak payah la susah-susah. Mana nak kerja lagi, nak belajar lagi. Ibu tak kisah..”
“ Tapi bu, Leya wajib bayar duit gaji ibu.. Leya dah tak boleh nak harapkan Kak Long. Dia kan dah kahwin. Suami dia pun tak bagi dia datang jumpa Leya lagi. Nak harapkan Abang Is, lagi lah tak boleh, yang dia tahu, datang sini mintak duit. Kak Qamy pun ibu tahu kan keadaan dia. Nak bayar kos rawatan dia lagi. Leya kena juga kerja, kalau tak, nanti nak makan apa, bu?”
“Haeqal kan dah cakap, biar dia yang tanggung semuanya. Tugas Leya, belajar.”
Qalish Widylea segera bangkit dan menyusun langkah ke pintu.
“Leya nak pergi joging dulu, bu.. Assalamualaikum...” Setiap kali persoalan ini diutarakan, Qalish Widylea pasti mengelak.

1 comment:

Please Leave Your Comment..Thank You..:)