Monday, May 3, 2010

KeRaNa TaKdiR -07-


"Woi,lembab la kau ni bawak.Sampai tahun depan pun aku tak sampai kalau macam ni." marah jejaka yang berada dalam teksi yang dibawa Qalish Widylea. Qalish Widylea hanya senyap. Tak mahu membalas.
             "Woi,pekak ke?Cepatla sikit bawak tu..Aku dah lambat ni!" Langsung tak jaga hati Qalish Widylea yang mula membara tu. Proton Saga merah putih itu semakin berbahang rasanya. Degupan jantung Qalish Widylea semakin laju...Cuba menahan sabar yang semakin menipis.
            "Encik, kan jalan tengah sesak ni. Bukan saya boleh buat apa. Sekarang ni kan waktu orang balik dari pejabat. Memangla sesak. Tadi sebelum naik, saya dah cakap dengan encik. Sabar ajelah.Kalau nak cepat sangat jalan kaki!" Qalish Widyela akhirnya membentak perlahan. Geram pulak rasanya dengan lelaki yang berada di sebelahnya itu. Tadi bukan dia tak cakap. Dah bagitau pun. Tak pe..Takpe konon.. Last-last aku gak yang kena maki.. Qalish Widylea menggelengkan kepalanya.
Lelaki tadi terus terdiam. Terkedu. Salahnya juga. Tapi dia memang betul-betul nak cepat.
            "Maaf." sepatah kata yang keluar dari mulut jejaka itu membuatkanya terkedu. Maaf? Dah lama telinga Qalish Widylea tak dengar perkataan keramat itu dari mulut seorang lelaki.Terkedu. Sampai dia nyaris melanggar lampu merah.
            "Woi! Aku nak hidup lagi. Bawakla elok-elok!!" Terbang rasa terkedu Qalish Widylea diganti dengan rasa sebal. Ah! Lelaki memang semuanya sama je. Jalan mulai lengang dan Qalish Widylea menekan pedal minyak. Lajunya kereta yang dibawanya mencecah 160 km/h. Kini jejaka di sebelahnya terkedu pula. Terdiam terus. Kini dadanya pulak berdebar-debar. Takut.Hanya itu yang dirasakan. Mulutnya terkumat-kamit. Mendoakan agar dirinya selamat dalam perjalanan ini bersama pemandu teksi gila di sebelahnya.

******************************************************************

           Qalish Widylea mencampak topi Nike yang dipakainya ke atas sofa. Letih benar tubuhnya seharian memandu teksi di seluruh bandar. Direbahkan tubuhnya yang lesu. Tak lama kemudian dia terlelap. Suara orang bertempik mengejutkan Qalish Widylea dari tidur. Terpisat-pisat Qalish Widylea. Namun suara Datuk Zafrul Effendi yang melengking tinggi membuatkan Qalish Widylea sedar 100%.

          "You tak ada hak nak halang apa yang I buat! I nak kahwin lain pun bukan masalah you!" tengking Datuk Zafrul Effendi.
          "You tak malu ke? Umur da lebih separuh abad, tapi nak kahwin dengan betina yang sebaya dengan anak you sendiri!"
         "Eh,mulut you tu jaga sikit! You tu dengan budak Zack tu. Bukan Zack tu sebaya dengan Is? You jangan cakap lebih la."
         "I tak ada apa-apa dengan Zack la! Dia tu partner business I je.!" Suara Datin Marlia naik seoktaf. Geram benar dengan Datuk Zafrul Effendi. Datuk Zafrul Effendi  pula hanya tersenyum sinis.
         "Kalau you tak kahwin dengan I, sekarang ni mesti you dah merempat tengah jalan! Kalau bukan sebab you kahwin dengan I, you takkan berjaya macam ni tau! Kalau bukan sebab papa I bagi you modal, you takkan kaya-raya macam ni,Zainal. Bila you dah jatuh nanti, you tahulah rasa sakit!"
        " Modal? I dah lama bayar hutang I dengan papa you. Kalau you nak sepuluh kali ganda pun, I mampu bagilah! Bukan ke you jugak yang merayu-rayu..." Tak sempat Datuk Zafrul Effendi menghabiskan ayat, terdengar bunyi pintu berdentum kuat dari atas. Nyata, Qalish Widylea tak sanggup mendengar lagi perbalahan orang tuanya. Tak perlu dia melihat, perasaanya sudah remuk.



No comments:

Post a Comment

Please Leave Your Comment..Thank You..:)